SEO: Gemak dient ook de zoekrobot

Goed vindbaar zijn!

Search Engine Optimalisation is de laatste jaren regelmatig voor dood verklaard, maar anno 2019 nog steeds springlevend en neem van mij aan, onmisbaar voor je website. Weliswaar worden de zoekmachines steeds slimmer, maar het blijven robots en robots zijn net mensen. Gemak dient ook de robot. Seo is een uitstekend hulpmiddel om de zoekrobots te helpen jouw website snel en op de juiste manier te indexeren.  

Belangrijke verandering bij Google

Wel heeft er een belangrijke verandering plaatsgevonden die aanvankelijk de bijl aan de wortels van de SEO-boom leek te worden: Google is aan het transformeren van zoekmachine naar antwoordmachine. Als gevolg daarvan zien we dat zoektermen steeds vaker een combinatie van woorden zijn. Google Voice Search is het ‘levende’ bewijs van deze ontwikkeling en hiermee kun je zelfs complete vragen aan Google stellen. De zoekrobots zijn dus steeds beter in staat de informatie op jouw website goed te interpreteren. Gevolg is dat je in het samenstellen van de content je minder hoeft te laten leiden door allerlei puur leesgenot ondermijnende seoregels, maar loslaten is er niet bij. Het beste, voor mij persoonlijk in ieder geval meest motiverende is, om in gedachten te houden dat je met de juiste seo-ingrediënten jouw website een stuk aantrekkelijker maakt voor zowel de bezoeker als de robot. Even voor alle duidelijkheid vooraf: Ik kan met de reeks blogjes die ik vanaf nu regelmatig ga schrijven geen seo-expert van je maken. Wil ik ook helemaal niet, want dan heb ik zelf niets meer te doen. Wil je het helemaal 100 procent top voor elkaar hebben moet je een specialist inschakelen. Het is vakwerk dat je er niet even in een middagje bij doet. Doe je het om welke reden dan ook, liever zelf, heb ik hier de eerste tip voor je.

Begin bij het kloppend hart van SEO en stel de vijf belangrijkste zoekwoorden voor de jouw site samen.

Als je dit voor de eerste keer leest, lijkt dat misschien een simpel 1-2-3 klaar is Kees klusje, maar niets is minder waar. Ik wil je zeker niet afschrikken. Voor deze opdracht moet je de tijd nemen, is echt super belangrijk. Als je uiteindelijk de juiste vijf zoektermen hebt gevonden is dat ook voor het totale succes van je business van grote waarde.

Hoe stel je de top vijf van zoekwoorden voor jouw website samen?

Dat begint bij het beantwoorden van de vraag op welke zoektermen jouw website gezocht wordt. Een kwestie van logisch denken, van vraag en aanbod, van denken vanuit de klant. Ik help je op weg. Stel jezelf de vraag: Welke probleem los ik voor mijn klanten op? Vat het antwoord hierop zo kernachtig mogelijk samen. Voor de broodnodige inspiratie kijk je af en toe naar de zoektermen die onderaan de Googlepagina worden getoond als je een zoekterm hebt ingevoerd. De zoekwoordplanner van Google helpt ook prima. Deze gratis tool geeft inzicht in het zoekvolume van een term en hoe vaak de term ingevoerd wordt. Er zijn meer van dergelijke tools, maar om je hoofd niet gelijk te laten overkoken zou ik het voorlopig bij de tool van Google houden.

Zoekwoorden voor je site vinden

In het stuk hierboven  heb ik uitgelegd waarom een zoekwoorden onderzoek van essentieel belang voor succes in Google is. Als je de vijf meest relevante zoekwoorden voor jou site denkt te hebben gevonden ga je naar de Google zoekwoordenplanner.nlHier maak je een gratis account aan. De tool is bedoeld voor Google Ads campagnes, maar ook uitstekend te gebruiken om je zoekwoorden te controleren. Zolang je de advertenties niet activeert kost het niets.

Zoekvolume

Als je jouw favoriete zoekwoorden hebt ingevuld krijg je het zoekvolume te zien. Dit geeft je een goed inzicht in de populariteit van de zoekterm. De zogeheten biedingen van de concurrentie zijn, zolang je niet adverteert, niet heel relevant, maar ze geven je natuurlijk wel een beeld van je concurrentiepositie.

Verleidelijk groot volume
Het is verleidelijk om te kiezen voor de termen met het grootste zoekvolume. Kies je voor een zo’n specifieke term, stap je in op Champions league niveau met een 5-0 achterstand. Op zo’n populaire term is veel sterke concurrentie. Het gaat jou veel geld en tijd kosten om een goede positie te veroveren. Je kunt er beter een beetje ‘omheen’ werken en kiezen voor de zogeheten longtrail tactiek. Kort uitgelegd betekent dit, dat je meerdere woorden als één zoekterm gebruikt.

Gezond verstand methode

Dit is een beproefde manier, die voortkomt uit de transformatie van Google van zoekmachine naar antwoordmachine die ik in mijn vorige seo blog benoemde. Hoe beter jij de vraag, lees zoekterm formuleert, des te nauwkeuriger worden de zoekresultaten. Overigens is deze tip geen nieuw fenomeen. Op dit moment bestaat het grote merendeel van alle zoekopdrachten uit meerdere woorden. Google zoekwoordenplanner geeft geen info over deze longtrail zoektermen, maar als je gewoon je gezonde verstand gebruikt, kom je een heel eind.

Maak een keuze
Even ter voorbeeld. Je hebt een fietsenwinkel en besloten in te zetten op de term; nieuwe fiets, dan kan ik je garanderen dat je online niet succesvol wordt. Nieuwe fiets is te algemeen en veel te veel gebruikt.
Het leven zit vol met een keuzes. Op het internet is dat niet anders. Je zult moeten kiezen, specifieker moeten worden. Neem je als zoekterm: degelijke fatbikes met 29 inch wielen, positioneer je je site en je bedrijf al een stuk duidelijker. Je bedrijfsvoering en je seo hebben dus een onlosmakelijke samenhang.
Ook bedenk je een tiental subbegrippen die op de Fatbike met 29 inch wielen in jouw toko van toepassing zijn.
Bijvoorbeeld:
vijf jaar garantie,
regio Zwolle,
gratis bandenwissel per seizoen,
inclusief allrisk verzekering,
mobielreparatieteam,
enz.

Het zal de fietsliefhebbers inmiddels duidelijk zijn dat ik geen fatbike rider ben, maar daar gaat nu ook niet om. De specifieke productkennis moet van jou als bedrijfseigenaar/verkoper komen. De subtermen kun je straks gebruiken in de content die je voor je site gaat schrijven of laat schrijven. Dit zijn vaak de woorden die bezoekers ook gebruiken in hun zoekgedrag op Google.

Zoekwoorden voor je site vinden

In het stuk hierboven  heb ik uitgelegd waarom een zoekwoorden onderzoek van essentieel belang voor succes in Google is. Als je de vijf meest relevante zoekwoorden voor jou site denkt te hebben gevonden ga je naar de Google zoekwoordenplanner.nlHier maak je een gratis account aan. De tool is bedoeld voor Google Ads campagnes, maar ook uitstekend te gebruiken om je zoekwoorden te controleren. Zolang je de advertenties niet activeert kost het niets.

Zoek klanten die jouw bedrijf zoeken

Het resultaat van de longtrail methode is vaak verrassend goed en laat bovendien niet lang op zich wachten. Bijkomend pluspunt is dat de conversie van je website omhoog gaat en ook dit is weer volkomen logisch want je website sluit immers beter aan bij de wensen van de klanten. Wat je op deze manier gaat doen is de klanten zoeken die bij jouw bedrijf passen en de klanten gaan op hun beurt jouw bedrijf zoeken. Hoe mooi is dat?
Natuurlijk zijn dat er in volume beduidend minder dan de hoeveelheden die je met nieuwe fiets.nl zou kunnen bereiken, maar hoe reëel is de kans om jezelf met populaire termen te onderscheiden van de grote spelers in de markt? En hoeveel van dat grote volume kun jij echt goed bedienen?

Succes is ook een keuze.

De juiste zoektermen voor je website

De juiste zoektermen zijn voor een succesvolle site van essentieel belang. Voorbeeld: Je hebt een fietsenwinkel en besloten in te zetten op de term; ‘nieuwe fiets’, dit vooral vanwege het aantrekkelijke, hoge zoekvolume. Tenzij je bereid bent diep in je hopelijk, dikke portemonnee te tasten, kan ik je vertellen dat het online niets gaat worden met je fietsenwinkel.  

Als, als, als
‘Nieuwefiets’ als zoekterm is te algemeen en veel te veel gebruikt. Jammer, je bent gewoon te laat en overigens niet een beetje te laat. Pak ‘em beet, tien-vijftien jaar! Als je je destijds had aangesloten bij de eerste fietsenmakers die 100 procent  online gingen, zou je daar nu de vruchten van hebben geplukt en zeer waarschijnlijk op de eerste pagina van Google prijken.
Als, als, als, daar heb je niets aan. Achteraf kun je koe in de kont kijken, zegt de boer en daar valt niets tegenin te brengen. Het gaat om dit moment. Welke keuze maak je nu?

Je vizier op online richten

Geen ballen

‘Het feit dat je mijn blog leest, betekent dat je toenniet tot de groep online ontdekkers en durfondernemers van het eerst uur behoorde. Je had gewoon de ballen niet om je vizier online te richten. Of wellicht was je toen nog geen ondernemer, of misschien was je dat wel, maar dacht je dat het internet niet zo’n vaart zou lopen. Je bedrijf dobberde immers rustig door.
Wat de reden toen ook was is nu niet meer van belang. Volgens mij zitten we momenteel als ondernemers in een soort herkansingsfase. Je hebt nog kansen om online aan te sluiten, maar dan moet je alles laten kloppen en geen fouten maken! Nu slagen met je site en dus met je bedrijf, betekent dat het onvermijdelijke moet gebeuren. Je moet heldere keuzes durven maken!  


De eerste stap die je daarbij gaat zetten is stoppen met het iedereen naar zin te maken.Dat hype-achtige geneuzel over klanten die je als ondernemer altijd tevreden moet houden, is onzin. Een klant die je echt voor onmogelijke problemen stelt, moet je uitzwaaien. Durf nee te zeggen.
Kies je product en kies de klanten die daarbij passen. Stop met dat halfslachtige gedraai. Het leven zit vol keuzes. In zakendoen en zeker op het internet is dat niet anders. Je zult moeten kiezen, specifieker moeten worden.  

Waarom?  
De concurrentie is door de komst van het internet veel groter worden. Had je vroeger als fietsenmaker, dat voorbeeld hou ik voor het gemak in deze blog maar aan, eigenlijk alleen concurrentie te duchten van andere fietsenmakers in jouw directe omgeving. Tegenwoordig is een nieuwe fiets ook heel simpel online te bestellen of mobiel te laten repareren. Afstand speelt daarbij nauwelijks een rol. Daarom is het dus super belangrijk om jezelf onderscheidend in de markt te zetten.

Klantvriendelijkheid en service

Stel jezelf twee vragen. Waarom koopt de klant bij mij ? En wie is mijn klant? We beginnen met het beantwoorden van de eerste vraag. Hou jezelf daarbij niet voor de gek en neem geen genoegen met de bekende clichéantwoorden dat de klantvriendelijkheid en service bij jouw bedrijf geweldig zijn. Dat je klantvriendelijk bent lijkt mij redelijk normaal en allesbehalve onderscheidend. Een klant is iemand die bereid is, zijn zuurverdiende centen uit te geven aan jouw product. Natuurlijk ben je daar aardig tegen. Zou wat zijn zeg, als dat niet zo was. Mocht je nu al weten dat je dat niet kunt opbrengen, moet je ondernemen uit je hoofd zetten en gaan solliciteren naar een vaste baan.


Klantverwachtingen overtreffen
Wat de service betreft: idem dito. Wil je dat je klant nog eens terugkomt, dan zorg je voor een uitstekende service als de standaardnorm binnen je bedrijf. Wil je bovendien dat die klant positief over jouw producten praat, dan is een uitstekende service echt wel het minste. Beter is het om met je service de verwachtingen van de klant te overtreffen. De fiets word niet alleen gerepareerd, nee, de klant krijgt zijn stalen ros glimmend gewassen en gepoetst terug. Kijk, dan ben je goed bezig, maar daarmee ben je er nog niet. Zelfs een geweldige, bedrijfsbreed gedragen service, is slechts een onderdeel van je onderscheidend vermogen. Aan dat onderscheidend vermogen bouw je door keuzes te maken.

Onderscheidend vermogen

Het onderscheidend vermogen in je bedrijf moet je neerleggen in het missie - en visieverhaal van je bedrijf, zodat je het regelmatig terug kunt lezen. Maar wat is nou precies het onderscheidend vermogen. Dat kun je onder andere uitvinden door de volgende vragen te beantwoorden: Waarom heb je jouw bedrijf opgericht? Wat voegt jouw bedrijf toe aan het gezamenlijk welzijn van de mensheid en de onze aardkloot. Dat kan zwaarwichtig gezwam lijken, maar dat is het niet.
Ik schrijf deze blog niet voor mensen die een twee-halen-één-betalen bedrijfsfilosofie als hoogst haalbare hebben.
Dat is niet mijn specialiteit. Dat zie ik als de afdeling waar de grootste schreeuwer met de vetste bankrekening uiteindelijk de winnaar wordt. Als je als ondernemer in dat strijdgewoel wil mengen, ga je van deze blog niets wijzer worden. 


Geld verdienen
Simpel geld verdienen is niet goede antwoord op de vraag wat het bestaansrecht van jouw bedrijf is, winst is slechts het resultaat. Door de enorme concurrentie kom je online alleen bovendrijven als je werkelijk wat meer te vertellen hebt, vooral over de meerwaarde die jouw bedrijf heeft. Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf of product?
Door eerlijke antwoorden op dit soort vragen te formuleren, kun je het onderscheidend vermogen van je bedrijf op tafel krijgen. In mijn ogen is dat vooral voor het succes van je bedrijf op de lange termijn van essentieel belang, en maar ook voor een goede vindbaarheid en geloofwaardigheid.

Onderdeel van succes

De keuzes die je daarbij moet maken zijn niet altijd gemakkelijk, maar wel onderdeel van het succes. Ooit interviewde ik een aanstormend voetbaltalent die het uiteindelijk tot een vaste waarde in Oranje schopte. We kenden elkaar langer en in het gesprek ontstond daardoor al snel een vertrouwelijke band. Hij mopperde tussen de regels door, op zijn vriendin. Uiteraard moest dat ‘off the record’ blijven, zoals dat in het jargon heet. Ze vond zijn vele trainingsarbeid, de totale toewijding ook in hun privéleven, overtrokken. Hij was immers bijzonder talentvol en zou er met wat minder hard trainen, ook wel komen en dat uitte ze regelmatig.


Volledig toewijding
Hij was er van overtuigd dat alleen volledige toewijding en keihard werken hem naar de top kon brengen. Hoewel hij stapelverliefd was op haar, gaf dat verschil in opvattingen de nodige wrijving in de relatie. Uiteindelijk hield de relatie hierdoor geen stand. De voetballer in kwestie koos voor zijn sport, voor succes en niet voor zijn lief. Want, zo vertrouwde hij me later toe. De liefde kwam duidelijk niet van twee kanten. Zij kon zich niet (tijdelijk) wegcijferen en volledig achter haar topper gaan staan. De kansen die hij kreeg waren uniek en eenmalig. Zij koos voor het moment, zij wilde het nu zo prettig mogelijk hebben en wel op meerdere manieren. Hij koos voor zijn einddoel, voor zwaar afzien nu, voor onvoorwaardelijke steun en voor de lange termijn. Topsporters en ondernemers hebben veel overeenkomsten. Eén daarvan is dat succes ook een keuze is.

Een winstgevende website in een handomdraai?

  • Haal meer leads binnen en maak klanten van je bezoekers (conversie);
  • Scoor gemakkelijk en hoog in Google (SEO);
  • Pas gemakkelijk, snel en zonder technische kennis je website aan;
  • Maak je website het centrale punt van jouw marketing;
  • Altijd up-to-date en klaar voor de toekomst;
  • Automatiseer je onderneming zoveel mogelijk, zodat je minder omzetzorgen hebt en een sterke focus. 
MENU

Waarom Web-Bouwmeester?
Wie zijn wij?
Referenties

AANMELDEN VOOR ONLINE TRAINING?

Meld je hier aan voor alle online trainingen.

CONTACT

Bolwerk 11B
8261 EE  Kampen
Nederland

038 33 179 49
info@web-bouwmeester.nl
www.web-bouwmeesters.com