Rupsje nooit genoeg

Waarom heb je jouw bedrijf opgericht? Wat voegt jouw bedrijf toe aan het welzijn van jou, de mensheid en de onze aardkloot. Zwaarwichtig? Dacht het niet. Ik schrijf deze blog niet voor mensen die de twee-halen-één-betalen bedrijfsfilosofie, als hoogst haalbare hebben. Ik ben er sterk van overtuigd dat je als ondernemer, naast gedrevenheid en passie, ook gewoon veel plezier in het ondernemersvak moet hebben. Ik heb decennia lang ervaring als ondernemer, Ik ken zo ongeveer alle stadia. Van alle centen bij elkaar schrapende zzp’er tot rupsje nooit genoeg met piramide’s van BV’s en bankrekeningen met zes nullen.
Simpel geld verdienen is niet goede antwoord op de vraag wat het bestaansrecht van jouw bedrijf is. Winst is slechts het resultaat van je onderneming. Veel winst maken, wil niet per definitie zeggen dat je het goed doet. Stel, je hebt een paar ton in korte tijd verdiend, maar lichamelijk voel je een wandelend wrak, je partner heeft een ander, je kinderen zijn je voornaam vergeten en de hond gromt naar je.

Sterk overdreven natuurlijk, maar dat is om je duidelijk te maken dat er meer is dan geld tellen. Als het je gaat om als ondernemer snel geld te maken, kan ik je niet helpen. Dat is niet mijn specialiteit. Dat zie ik als de afdeling waar de grootste schreeuwer met de vetste bankrekening, zonodig ten koste van alles en iedereen, uiteindelijk de ‘winnaar’ wordt. Als je als ondernemer in dat strijdgewoel wil mengen, zou ik zeggen; doe wat je niet laten kunt en verspil hier geen tijd meer. Je gaat je energie nog hard nodig hebben. Tot ziens.

Door de enorme concurrentie kom je online alleen bovendrijven als je werkelijk wat meer te vertellen hebt, vooral over de meerwaarde die jouw bedrijf heeft. Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf of product?

Groot avontuur

Door eerlijke antwoorden op dit soort vragen te formuleren, kun je het onderscheidend vermogen van je bedrijf op tafel krijgen is. Op de lange duur essentieel voor het succes van jouw bedrijf (dus ook voor een goede vindbaarheid). De juiste keuzes zijn altijd onderdeel van succes. Dat lijkt wellicht voor de handliggend, maar de meeste mensen nemen niet eens de tijd om zich in dergelijke keuzes te verdiepen voordat ze ondernemer worden. Zou wel moeten. Ondernemen is prachtig, maar niet alleen financieel, een veel groter avontuur dan veel aspirantondernemers beseffen. Het is daarom goed om te overdenken wanneer jij vindt dat je succesvol bent met je bedrijf. Wat is jouw persoonlijke doel met je onderneming? Waarom ben je ondernemer? Definieer succes. Wat is voor jou belangrijker? Genoeg geld, of genoeg vrije tijd.

Samengevat moet je jezelf goed kennen, kritische vragen durven stellen en eerlijke antwoorden willen geven.

Lastige vragen

Als je al deze overdenkingen en lastige vragen in oprechtheid hebt overdacht en beantwoordt, ben je klaar om daar vervolgens een vertaalslag naar je bedrijf van te maken. Als je dit in een businessplan vastlegt, zul je merken dat het gemakkelijker wordt om je bedrijf duidelijk te positioneren. Je weet wat je koers is en je hebt een plan B. Dat geeft rust, vertrouwen en tijd om de klanten te zoeken die bij jou en jouw bedrijf passen. Sterker nog, als je het antwoord op het waarom van je bedrijf tot in detail doorvoert, ben ik ervan overtuigd dat de klanten die jij zoekt, jou naar verloop van tijd gaan vinden zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen. In mijn ogen is dat één van ultieme vormen van succes als ondernemer.

Antwoordmachine

Afgezien van de persoonlijke en zakelijke voordelen die je hiermee behaalt, is dit ook een denkwijze die je in de toekomst een betere positie gaat geven in Google. ’s Werelds grootste zoekmachine is druk bezig om te veranderen in een antwoordmachine. Zoektermen bestaan steeds vaker uit combinaties van meerdere woorden. Google kan nu al antwoord geven op simpele vragen als hoe hoog is de eiffeltoren of wie is de beste fietsenmaker van Nederland? Dit is een ontwikkeling die je als ondernemer goed moet laten inzinken. Volgens mij staan we op de drempel van een tijdperk waarin reclame en marketing wederom drastisch gaan veranderen en dat heeft ook ingrijpende gevolgen voor jou als ondernemer. Meer dan ooit wordt het belangrijker dan ooit om jouw bedrijf onderscheidend te positioneren en je doel en doelgroep(en) zo helder als glas te hebben.

Als je dat voor elkaar hebt, kun je aan de slag om jouw bedrijf hoog te laten scoren in Google door in te zetten op zogeheten long trail zoektermen. De volgende keer daarover mee.

Een winstgevende website in een handomdraai?

  • Haal meer leads binnen en maak klanten van je bezoekers (conversie);
  • Scoor gemakkelijk en hoog in Google (SEO);
  • Pas gemakkelijk, snel en zonder technische kennis je website aan;
  • Maak je website het centrale punt van jouw marketing;
  • Altijd up-to-date en klaar voor de toekomst;
  • Automatiseer je onderneming zoveel mogelijk, zodat je minder omzetzorgen hebt en een sterke focus. 
MENU

Waarom Web-Bouwmeester?
Wie zijn wij?
Referenties

AANMELDEN VOOR ONLINE TRAINING?

Meld je hier aan voor alle online trainingen.

CONTACT

Bolwerk 11B
8261 EE  Kampen
Nederland

038 33 179 49
info@web-bouwmeester.nl
www.web-bouwmeesters.com